AdSence

tiistai 13. maaliskuuta 2012

Asuntolaelämää 2.


Ämmänsaareen on rakennettu niin uusi koulu kuin asuntolakin ja tänä syksynä me siirryttiin sinne… Tämän pyhän ajaksi tänne on jäänyt vain neljä tyttöä, poikia kuitenkin toistakymmentä. Tulin juuri keittiöltä. Rankisen täti oli keittiötyövuorossa. Hänellä on tapana jutella taukoamatta ja pääasiassa hän kertoo tyttäristään. Puhetta valuu ja valuu, solkenaan.

”Se on sitten kumma otus se meidän Inkeri! Se hinkui telkkaria niin paljon, että näytti siltä kuin syttyisi tuleen heti paikalla. Ja nyt, kun telkkari on ostettu, se katsoo sitä kaikkein vähiten! Aila ja isä kyllä katsovat melkein aina, mutta Inkeri ei…”

Hetken tauko, sitten: ”Minulla kun nuo hampaat ovat kiusanneet monta monituista viikkoa. Viimeinen otettiin alhaalta tässä muuan viikko sitten. Ylhäällä tulehtuivat ikenet ja kun minä sitten kävin Rantasella ja vaadin penisilliinikuuria, sanoi lääkäri, että paikka on liian suuri. Sitten se porasi sen pienemmäksi ja nythän tuo on vähän hellittänyt. Mutta tuo alaleuka… Syöttekö te paljon vaniljakastiketta, jos minä teen sitä? Minä olen aina sanonut tytöilleni, että voisin melkein nukkua vaniljakastikkeessa…”

Joskus korvat väsyvät, mutta ei sitä kukaan viitsi tädille näyttää, koetetaan vain olla kuuntelevinamme. Kiltti hän kyllä on. Keitti meille äskenkin kahvia ja pahoitteli sitä, ettei ollut muistanut tuoda kotoaan tuoretta pullaa, ”kun tuo koulun pulla on niin kuivaa”. Mutta illalla hän lupasi keittää toiset kahvit ja tuoda sitä pullaansa. Nyt minustakin on vähän mukavampi olla asuntolassa, kun saa joskus ”kaffettakin”.

Ulkona lentää vettäräntää. Siitä huolimatta olen aikeissa lähteä kävelylle Hossan Lakun kanssa, sillä meistä kummastakin on ihana rompsutella sateessa. Sieltä tultua on kiva käpertyä kirjan ääreen.

Ei kommentteja: